کد مطلب:149435 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

قلوبهم معک و سیوفهم علیک
فرزدق به امام گفت: «قلوب الناس معك و سیوفهم مع بنی امیة، و القضاء ینزل من السماء و الله یفعل ما یشاء» [1] مجمع بن عبید عامری [2] گفت: «أما أشراف الناس فقد أعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم، فهم الب واحد علیك، و أما سائر الناس بعدهم فان قلوبهم تهوی الیك و سیوفهم غدا مشهورة علیك» [3] ایضا بشر بن غالب در ذات عرق


به نقل نفس المهموم ص 93.

فرزدق نظر عامه را گفت، عامه ای كه محكوم روش كبراء و رؤسا بودند و از خود اراده ای نداشتند. ولی مجمع بن عبید تجزیه كرد اشراف بی ایمان را از عامه ی مؤمن ضعیف تابع صفت مقلد مسلك كه طبق منطق قرآن كریم هر دو در آتش اند. در حقیقت معنای جمله ی فرزدق این است كه دل اینها با توست ولی دلشان هیچ كاره است، حاكم معزول است ولی شكمشان با دشمنان توست و اینها هم بنده ی شكمند و به امر شكم با دل خودشان می جنگند؛ قبل از اینكه با تو بجنگند، با سپاه شكم به جنگ دل خودشان رفته اند و ضمیر خود را مجروح كرده اند. اجمالا معلوم می شود كه ممكن است بشر دلش حق را بخواهد و آرزو كند و در عین حال علی رغم عشق و علاقه اش قدم بردارد و به روی محبوب خودش خنجر بكشد. می گویند مأمون شیعه ی امام كش بود. عموم مردم حق را دوست دارند، یك نوع دوستی كاذبی یعنی دوستی بی ریشه ای، نظیر اشتهای كاذب و اشتهای صادق، و نظیر صبح كاذب و صبح صادق. تعصی الاله و أنت تظهر حبه... [4] .


[1] نفس المهموم، ص 91. [مردم دلهاشان با توست و شمشيرهاشان با بني اميه، و سرنوشت از آسمان فرود مي آيد، و خداوند هم هر كار بخواهد مي كند.].

[2] يا عامر بن مجمع عبيدي، مجمع بن عامر.

[3] [اما اشراف مردم كه رشوه ي فراوان به آنان داده شده و خرجينهاشان پر شده است، لذا همه يكدست عليه تواند. و ساير مردم نيز دلهاشان مايل به شماتت و شمشيرهاشان فردا عليه شما كشيده خواهد شد.].

[4] [معصيت خدا را مي كني در حالي كه اظهار دوستي او را مي نمايي...].